- آخرین فایل ها
- پرفروشترین فایل ها
- پربازدیدترین فایل ها
سرآغاز
با اختراع رايانه و فراگير شدن استفاده از آن بخصوص از سال 1980 ميلادي كه كامپيوترهاي خانگي جايگاه مناسبي در سطح تمامي فعاليت هاي علمي ، اقتصادي و تجاري پيدا كردند و نيز گسترش روز افزون شبكه اينترنت در جهان ، بشر امروزي ، غوطه ور در دريايي از اطلاعات شده است .
از آنجا كه دسترسي به اطلاعات و آمار مي تواند مبناي بسيار دقيقي در
تصميم گيري صحيح و اصولي به شمار آيد مي توان به ضرورت همگاني با دنياي معاصر در استفاده از تجربيات جهاني و استفاده همه جانبه از فناوري اطلاعات پي برد .
در عرصه تجارت نيز نياز به تغيير از تجارت سنتي به تجارت الكترونيك اين روزها بيش از گذشته احساس مي شود ، به گونه اي كه عصر مسافت و جابجايي به منظور كسب اطلاع از تقاضا و كالاي قابل عرضه و يا خريد سپري شده است و به مرور اما با شتابي تصادي ارتباط بر پايه تجارت الكترونيك حداقل در ظاهر براي
دست اندركاران اقتصاد كه دستي بر تجارت دارند واژه اي ناآشنا و غريبه نيست . هرچند كه ممكن است از روشهاي علمي و راهكارهاي اجرايي آن آگاهي چنداني نداشته باشند .
تجارت سيستم هاي سنتي و الكترونيكي
خريد اقلام مايحتاج روزانه در همه صنوف بخش مهمي از وقت خريدار را به خود اختصاص مي دهد . خريد روزانه زنان خانه دار ، تدارك كالا و قطعات و مواد اوليه براي يك شركت و يا كارخانه در بازار ايران مراحل مشخص و معيني را طي مي كند كه از سركشي به حداقل چند مغازه و فروشنده جهت مشاهده كيفيت كالا و بررسي قيمت آن شروع مي شود و در نهايت به انتخاب بهترين حالت و خريد مي انجامد در روش سنتي جاري جهت انجام خريد كالاي مورد نياز با مسائل عديده اي روبرو خواهيم بود . شلوغي فروشگاه ، ترافيك خيابان ها ، خطرات احتمالي به دليل بعد فاصله از منزل يا محل كار تا فروشگاه ضرورت ديدن مدلهاي مختلف و در نتيجه اجبار و سركشي به چند فروشگاه به منظور اطمينان از قيمت و كيفيت ، بي حوصله گي فروشندگان در ارائه توضيحات جملگي از مواردي است كه شهروندان ايراني جهت خريد كالا به طور روزمره با آن
دست به گريبانند .
از سوي ديگر اكثريت قريب به اتفاق فروشندگان خود ، توليد كننده كالاي عرضه شده نيستند . بلكه صرفا به عنوان واسطه عمل مي كنند . بديهي است با توجه به غالب بودن تجارت سنتي در اقتصاد ايران و سوددهي آن در مقايسه با بخش توليد مي توان اذعان داشت در برخي از موارد تا حدود 40 درصد بهاي كالاها صرفا سود تخصيص يافته به واسطه است كه از سوي مشتري پرداخت مي شود .
همچنين هر فروشنده به منظور جلب توجه مشتري و نمايش محصولات قابل فروش نياز به مغازه يا نمايشگاهي دارد كه معمولا آن را به صرف مبلغ گزافي مانند هزينه سرقفلي ، دكوراسيون ، اجاره و ساير هزينه ها آماده مي كنند و هزينه مربوطه را بر قيمت كالاي قابل فروش سرشكن مي كنند .
بدين تريب هزينه زيباسازي و دكوراسيون فروشگاه نيز از جيب مشتري پرداخت مي شود و به عبارت ديگر بر قيمت تمام شده افزوده مي شود .
تكنولوژي حداقل در ادعا با هدف ايجاد زمينه هاي راحتي و آسايش مردم پاي به ميدان گذارده و بسياري از امكانات رفاهي كه امروزه در اختيار بشر قرار دارد . در روزگاري نه چندان دور اصلا براي پدران و مادران ما قابل تصور نيز نبوده است هرچند كه از نظر بخشي از مردم چنين روند به رشدي از آسايش و راحتي به موازات ، نوعي اضطراب و تشويش را به همراه آورده است ( شايد دليل بروز چنين پديده اي را بتوان عدم تطابق مادي و معنوي اوليه برخي از شهروندان با تكنولوژي و پديده هاي گاه خشن حاصل از آن دانست كه به صور مختلف را مي دهد ) .
اما نكته قابل توجه حركت و پيشرفت تصاعدي ، غير قابل برگشت و روبه رشد صنعت و تكنولوژي است كه در تمام صحنه هاي زندگي خود را نشان مي دهد .
با توجه به عنوان اين نوشته ، اگر بخواهيم فقط نقش اطلاعات كالا را در بعد بسيار كوچكي كه همان خريد و فروش است . در نظر بگيريم ، در مي يابيم كه خود اين مسئله به تنهايي نقش قابل توجهي در اقتصاد جهاني برعهده دارد وانرژي زيادي از شهروندان راجهت اجرا به خود مصروف مي دارد .
پروسه خريد و فروش كالا از روزگار باستان تاكنون ثابت مانده و تغيير ماهيتي نيافته و صرفا از شكل ساده تبادل كالا در ازاي كالاي ديگر به تبادل كالا در ازاي پول تغييرفرم يافته است . خريدار و فروشنده در مكان مشخص و معيني در رابطه با موضوع مشخصي به توافق مي رسيدند و قضيه ختم مي گرديد .
اما در دنياي امروزي به دليل گستردگي حجم تجارت ، فاصله جغرافيايي بين خريدار و فروشنده و دادوستد متقابل كشورهاي مختلف ، تصور اجراي معاملات به صورت سنتي ميسر نيست . فروشنده و خريدار بدون آن كه الزاما يكديگر را ببينند و يا در مكان مشخص گرد آيند با استفاده از وسايل ارتباطي با هم به توافق مي رسند و بانكها و موسسات اعتباري نيز به عنوان يك واسطه پرداخت بهاي كالاي فروش رفته را در ازاي ارائه رسيد مشتري مبني بر دريافت كالا تعهد مي نمايند .
تكنولوژي مدرن اطلاع رساني بر سرعت و سهولت اجراي اين روند افزوده است . به گونه اي كه تا چند سال پيش هيچگونه تصوري از اين وضعيت در دسترس نبود . در اين سيستم با استفاده از امكانات رايانه اي مجموعه اي از كالاها با كليه مشخصات فني و عمومي در اختيار خريدار قرار مي گيرد و خريدار بدون آن كه در فروشگاه حضور فيزيكي پيدا كند ، محصول مورد نظر را خريداري مي كند . مراحل كار كه دقيقا همان تجارت الكترونيكي است به شرح زير است .
حجم:7005KB | بازدید :1292
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : مقدمه: اصولاً امروزه شهركهاي صنعتي بستر و شالوده رشد و ايجاد صنايع كوچك را فراهم مي كند. سازمان صنايع كوچك و شهركهاي صنعتي ايران هم به ايجاد روبناها مي پردازد و نواحي ، شهركها و مدلهاي مختلف توسعه اقتصادي نظير خوشه...
حجم:4886KB | بازدید :1620
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : طرح مقدماتی کارخانه تولید طناب نایلونی هر شرکت تولیدی از سه بخش کلی تشکیل شده است که بترتیب زیر میباشند. 1- بخش اداری 2- بخش حقوقی 3- بخش فنی و تخصصی و ما در این مجموعه به توضیح...
مقاله بررسی سیستم فروش در شرکت کارتن مشهد
حجم:4013KB | بازدید :1077
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : تاریخچه: شرکت کارتن مشهد(سهامی عام) در تاریخ 7/3/1363 تحت شمارة 3333 در ادارة ثبت شهرستان مشهد به ثبت رسید و در مرداد ماه سال 1368 بهرهبرداری آزمایشی و از ابتدای سال 1369 بهرهبرداری عملی از آن با ظرفیت 20.000 تن ورق و کارتن در...
حجم:3511KB | بازدید :2109
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : منابع و عوامل توليد بخش كشاورزي منابع اقتصادي روستاهاي ايران عمدتا شامل ؛ کشاورزي( زراعت، باغداري، دامداري ، شکار و صيد ) صنايع (دستي، روستايي، خانگي و کارگاهي) خدمات (عمومي، حمل و نقل و ...) ، دادوستد و پيله وري و...
حجم:2462KB | بازدید :1561
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : اقتصاد روستايي اقتصاد روستايي شاخه اي از اقتصاد است که با اقتصاد کشاورزي وابستگي متقابل دارد و در کليت ، خود جزئي از اقتصاد ملي است. هر گونه تغييري در اقتصاد ملي باعث تغيير در اقتصاد روستايي خواهد شد. اقتصاد روستايي با...
دانلود مقاله کامل الگوريتم هاي مسير يابي
حجم:2131KB | بازدید :1412
فایل ورد قابل ویرایش 142 صفحه توضیحی مختصر از متن فایل : مقدمه الگوريتمهاي مسيريابي در هريك از سه قرم گذشته فناوري خاصي رونق داشته باشد قرن هجدهم زمان توسعه سيستم هاي مكانيكي بزرگ به همراه انقلاب صنعتي بود. قرن نوزدهم عصر موتور بخار بود. قرن بيستم زمان جمع آو...
مقاله گرم کردن آب با نیروی خورشیدی
حجم:959KB | بازدید :1300
تقريباً همه ي ما در زندگي روزمره به آب گرم شده توسط انرژي خورشيدي بر خورده ايم. تا به حال چند بار شيلنگ آب را باز كرده ايد و با آب بسيار داغ درون آن مواجه شده ايد؟ خورشيد بدون توجه به تمـايل شـما آب درون شيـلنگ را گـرم مي كند. سيستم هاي گرمكن آب خورشيدي غير فعال از قديمي ترين و...